kryptis – Baal Sulamas (Baal Sulamo)
Vidinės toros studijų centras, vidinės Toros mokymo namai
  • „Toks bus raupsuoto (žmogaus) įstatymas, jo išsityrinimo dieną, jis turi būti nuvestas pas koheną. Ir išeis kohenas iš stovyklos, ir apžiūrės kohenas, ir štai – išgijo raupsuotas nuo savo raupsų“ (Vajikra 14 – 2, 3).
  • !שבת שלום
  • Šabat Šalom!

Praktinė Halacha (Įstatymai) 

Po valgio

I. M. Lav

 
 
 

Uždaryti užduotį

זימון  Zimun”

Jei, kaip sakoma aukščiau pateiktoje citatoje iš Mišnos, trise valgė už vieno stalo, tai jiems galioja dar vienas įstatymas. Jei trys ar daugiau žmonių valgė drauge – tuo pačiu metu ir toje pačioje vietoje – jie privalo atlikti taip vadinamą זימון „zimuną“. Užuomina į זימון yra paskutinės Moše giesmės pradžioje (Dvarim, 32): „Kai Kūrėjo vardą pasakysiu – atiduokite pagarbą mūsų Kūrėjui!“ Tai yra, vienas ragina kitus – mažiausiai du – pagarbinti Kūrėją. Todėl tas, kuriam teko garbė būti „Birchat hamazon“ skaitymo vedančiuoju, kreipiasi į valgančius kartu: נברך רבותי „Ištarkime palaiminimą!“ – o jie atsako: יהי שם ה' מבורך מעתה ועד עולם, „Tegul bus palaimintas Kūrėjo vardas dabar ir per amžius!“ (Štai šis kreipimasis ir vadinamas ivritu זימון zimun – „kvietimas“). Vedantysis pakartoja jų žodžius ir tęsia: ברשות מרנן ורבותי / ברשות בעל הבית ורבותי / נברך שאכלנו משלו „Jums leidus (čia ištaria rabino vardą – jei jis dalyvauja tarp valgančiųjų, arba koheno, arba namų šeimininko – jei ne jis pats atlieka „zimuną“) mano mokytojai ir mano ponai – palaiminkime Tą, Kuriam priklauso maistas, kurį valgėme!“ Jei už stalo sėdi ne mažiau, nei dešimt žmonių, t.y. minjanas, reikia sakyti: „Palaiminkime mūsų Kūrėją, kuriam priklauso maistas, kurį valgėme!“, o atsakyti: ברוך שאכלנו משלו ובטובו חיינו „Palaimintas mūsų Kūrėjas, kuriam priklauso maistas, kurį mes valgėme, ir Kurio gerumo dėka gyvename!“ Vedantysis taip pat pakartoja šiuos žodžius ir imasi skaityti „Birchat hamazon“.

Moterys, valgiusios prie vieno stalo, taip pat gali atlikti sau זימון – todėl, kad jos irgi privalo skaityti „Birchat hamazon“, nes ši priedermė nesusijusi su nustatytu laiku ir yra vykdoma kas kartą, kada valgoma duona. Vienok, atliekant זימון, moterys prie vyrų neprisijungia.

Yra paprotys, suteikiantis „Birchat hamazon“ skaitymui ypatingą grožį ir iškilmingumą: skaityti šią maldą, laikant rankoje vyno taurę. Paprastai taip elgiamasi per Šabatą ir šventes, šventinėse vaišėse apipjaustymo ar vestuvių garbei. Atliekama tokia tvarka: pripilama vyno taurė, ji paduodama vedančiajam ir jis laiko ją dešinėje rankoje visą laiką, kol skaito „Birchat hamazon“. Baigęs skaityti, ištaria palaiminimą „kuriantis vynuogės vaisių“, geria vyną (ir duoda gurkštelėti visiems dalyvaujantiems), o po to ištaria baigiamąjį palaiminimą „už vynuogės vaisių“ (apie šio tipo palaiminimus bus kalbama toliau).