kryptis – Baal Sulamas (Baal Sulamo)
Vidinės toros studijų centras, vidinės Toros mokymo namai
  • הא לחמא עניא די אכלו אבהתנא בארעא דמצרים. כל דכפין ייתי ויכול, כל דצריך ייתי ויפסח. השתא הכא, לשנה הבאה בארעא דישראל. השתא עבדי, לשנה הבאה בני חורין. הגדה של פסח Štai vargo duona, kurią valgė mano tėvai Egipto žemėje. Kiekvienas norintis gali ateiti ir valgyti, kiekvienas norintis atlikti Pesachą (Peršokimą), gali ateiti ir atlikti. Šiandien – čia, rytoj – Izraelio žemėje. Šiandien – vergai, rytoj – laisvi. (Pesacho Hagada)
  • !חג פסח כשר ושמח Linksmo ir košerinio Pesacho!

Praktinė Halacha (Įstatymai) 

Nevienarūšių draudimas כלאים

I. M. Lav

 
 
 

Uždaryti užduotį

Įstatymus Mano saugokite: gyvulio savo nesuleisk su skirtinga rūšimi, lauko savo neužsėk skirtingomis augalų rūšimis, drabužio, išausto iš skirtingų siūlų: vilnos ir lino, nevilkėk“ (Vajikra, 19). O kitoje vietoje dar pasakyta: „Nesodink vynuogyne skirtingų rūšių, kad netaptų draudžiamu visas derlius: javai, kuriuos pasėsi ir vynuogių derlius“ (Dvarim, 22).

Visa tai – כלאים nevienarūšių, hibridų draudimas. Šis žodis reiškia sujungimą dalykų, kurie skiriasi vienas nuo kito ir yra tarpusavyje nesuderinami. Iš aukščiau pateiktų citatų išeina, kad כלאים priedermėje yra trys draudimai: nevienarūšių augalų draudimas, nevienarūšių gyvūnų draudimas ir nevienarūšių drabužių draudimas. 

 

Nevienarūšių gyvūnų draudimas

Yra dvi gyvūnų כלאים rūšys: pirma – draudimas suleisti gyvūnus, kurie yra skirtingų rūšių. Tačiau, jei vis tik tai įvyko ir iš šios „mišrios santuokos“ gimė naujas gyvūnas, Tora nedraudžia juo naudotis: pvz. negalima arklio sukergti su asile, bet naudotis mulu galima.

Antra gyvūnų כלאים priedermės rūšis yra draudimas vienu metu dirbti dvejais skirtingų rūšių gyvūnais. Negalima, pvz. jų kinkyti į vieną vežimą. „Jautis ir asilas“, apie kuriuos sakoma Toroje, tai tik draudžiamos gyvūnų poros pavyzdys. Tora dažnai pateikia tokius pavyzdžius – kalbant apie Šabato įstatymus, apie „dingusių daiktų grąžinimą“, apie įstatymą iškinkyti arba nukrauti gyvulį, nukritusį po nešuliu. Tora duoda pavyzdžius to, kas dažniausiai sutinkama.

 Nevienarūšių augalų draudimas

Ši priedermė sudaryta iš trijų draudimų:

1. vynuogyno כלאים;

2. medžių כלאים;

3. pasėlių כלאים.

Griežčiausias yra pirmasis draudimas: sodinti ką nors vynuogyne. Šis draudimas galioja ir už Izraelio šalies ribų, o derlius, kurį duoda visi tie augalai, yra draudžiamas ne tik maistui, tačiau ir bet kokiam jų naudojimui (kaip pasakyta Toroje: „Viskas taps draudžiamu – ir tai, ką pasėjai vynuogyne, ir pats vynuogių derlius“).

Kad to išvengti, nuo pavienio vynuogės krūmo pasėliai turi būti nutolę ne mažiau nei per 6 טפחים, tai yra per vieną „alkūnę“. Jeigu kartu auga penki vynuogių krūmai, sudarydami dvi paralelines linijas – tai jau tikras vynuogynas ir nuo jo pasėliai turi būti nutolę ne mažiau nei per 4 „alkūnes“ (apie 2,40 metrų). Tačiau jei vynuogynas apsuptas užtvara, kurios aukštis ne mažesnis nei 10 טפחים (apie 1 metras) – tai pasėlių toje užtvaros pusėje iš viso nereikia atskirti, nes užtvara pati atskiria nesuderinamus augalus. 

 Medžių כלאים

Nėra draudimo sodinti vienas šalia kito skirtingus medžius. Yra tik draudimas kryžminti skirtingų veislių medžius, pvz., kai yra įskiepijami vaisiniai augalai.

 Drabužių כלאים 

Tora draudžia naudoti audinį, išaustą kartu iš avies vilnos ir lino - t.y. šaatnez שעטנז. Todėl nėra draudimo ant lininių marškinių vilkėti avies vilnos megztinį. Tačiau tam, kad apsaugoti žmogų nuo Toros draudimo sulaužymo, išminčiai uždraudė tokius drabužius, kuriuose lininės ir vilnonės dalys ne suaustos kartu, o tik susiūtos – minimaliai dvejais adatos dygsniais. Nors pagal Toros įstatymą, שעטנז negalima vilkėti, tačiau šis draudimas išplečiamas iki to, kad ant audinio, kuris yra laikomas שעטנז, negalima sėdėti ar gulėti, todėl tie, kas griežtai laikosi Toros įstatymų, pasirūpina netgi tuo, kad taip pat lovose, foteliuose, apmuštuose krėsluose nebūtų  שעטנז siūlų.