Dešimt atgailos dienų
Talmude, traktate Roš-Ašana, sakoma, kad per Roš-Ašana danguje
atverčiamos trys knygos. Į pirmąją įrašomi vardai teisuolių, kuriems
dovanojamas gyvenimas ateinančiais metais, į antrąją – vardai
nusidėjėlių, pasmerktų mirčiai, o į trečiąją įrašomi vardai
„viduriniųjų“ - tų, kurie savo sąskaitoje turi ir gerų, ir blogų darbų,
ir nuosprendžio vykdymas jiems atidedamas nuo Roš-Ašana iki Jom-Kipur.
Tad nuo jų pačių priklauso, ar pavyks atlikti reikiamą atgailą ir tuo
pačiu užsitarnauti gerą nuosprendį.
Pasakyta pranašo Ješajahu
knygoje: „Ieškokite Kūrėjo tada, kai Jis prieinamas, šaukitės Jo, kai
Jis artimas! Tegul paliks nusidėjėlis savo kelią, žmogus neteisus –
savo mintis ir sugrįš pas Kūrėją ir Šis pasigailės jo; tegul sugrįžta
pas mūsų Dievą, nes Jis didis atleidime“. Judėjų išminčiai aiškina, kad
tai pasakyta apie Dešimt atgailos dienų: Kūrėjas visada artimas mums
(nes pasakyta: „Pilna visa žemė Jo šlovės“), tačiau šiomis dienomis –
ypatingai. Priimta šiomis dienomis pridėti prie „Šacharit“ ir „Mincha“
maldą „Avinu, malkeinu“.
Gedalijos pasninkas
Sekančią dieną po Roš-Ašana – Gedalijos
Pasninkas. 3 tišrej – tai Gedalijos ben Achikamo nužudymo diena [1],
jis buvo Babilono caro vietininku Izraelio žemėje po to, kai buvo
sugriauta Pirmoji Šventykla, o tauta ištremta į Babiloną. Šis nužudymas atvedė prie to, kad negausūs judėjai, pasilikę šalyje, galutinai prarado valdžią joje.
Pranašo
Zacharijo knygoje šis pasninkas vadinamas „septintojo mėnesio pasninku“
(nes pagal Torą tišrej mėnuo – septintas metų mėnuo). Jei Roš-Ašana
išpuola ketvirtadienį ir penktadienį, tada Gedalijos Pasninkas
perkeliamas į artimiausią sekmadienį (todėl, kad išskyrus Jom-Kipurą,
per Šabatą nepasninkaujama). Pasninkas prasideda auštant ir baigiasi saulei nusileidus.
Rytinėje „Šmone-esre“ pridedama malda „Aneinu“
(„Atsakyk mums“); kai iš „aron kodeš“ išimamas Toros ritinys, visi
išvardija „13 Dieviškojo gailestingumo principų“ (kaip per Roš-ašana)
ir skaito tą ištrauką, kuri paprastai skaitoma per pasninką.