„Tašlichas“
„Tašlich“ - tai ypatinga malda, kuri sakoma pirmą Roš haŠana dieną (o
jei tai Šabatas, tada antrąją Roš haŠana dieną) prie jūros ar upės, ar
kokio kito vandens telkinio. Ji prasideda pranašo Michos žodžiais: „Kas
gi, Kūrėjau, prilygtų Tau - atleidžiančiam nuodėmes, atleidžiančiam
Tavo tautos likučio - Tavo dalies nusižengimus! Nepyksta Jis amžinai,
nes Jis maloningas. Jis vėl pasigailės mūsų, užmirš mūsų prasižengimus;
tad mesk (תשליך tašlich - iš čia kilo maldos pavadinimas) į
vandens gelmes visas mūsų nuodėmes. Parodyk tiesą Jakovui, gerumą -
Abrahamui, apie kuriuos prisiekei mūsų protėviams nuo senų senovės!“
Ši ištrauka sakoma triskart iš eilės, po to yra skaitoma dar viena malda, kurią, pagal padavimą, sukūrė Chida.
Tašlichas
užbaigiamas 130-ta Tehilim psalme: „Iš gilumų pašaukiau aš Tave,
Kūrėjau...“ ir septynis kartus pakartojama „Amžinai, Kūrėjau, žodis
Tavo esti danguje!”.
Ir taip - „Tašlichas“ - tai malda apie
atleidimą ir kreipimasis į Kūrėją įvykdyti Jo pažadą, perduotą pranašo
- išmesti į vandens gelmes visas nuodėmes, kad daugiau niekada jų
neatsiminti. Tai malda apie laimingą, taikų gyvenimą, apie mūsų norų
išpildymą.
Po šios ceremonijos priimta išversti savo kišenes ir
išpurtyti drabužių skvernus, lyg simboliškai numestume nuo savęs
padarytas nuodėmes, „prilipusias“ praėjusių metų bėgyje.
Bet
reikia pastebėti, kad apie „Tašlichą“ neužsimena nei Talmudas, nei
gaonai, nei ankstyvieji Toros įstatymų kodifikatoriai. Tačiau
vėlesnieji kodifikatoriai pateikia šio įstatymo motyvą, susiedami jį su
padavimu apie tai, kad kai Abrahamas ėjo paaukoti Icchako, jis vos
nenuskendo staiga prieš jį atsiradusioje upėje (tuo buvo išbandomas jo
pasiryžimas įvykdyti Kūrėjo valią), tačiau Kūrėjas jį išgelbėjo. Taip
šis paprotys yra siejamas su Icchako paaukojimo istorija, kuri duoda
pavyzdį apie pasiaukojamą Kūrėjo valios vykdymą.
Antra Roš haŠana diena
Viskas, kas užpildo pirmąją Roš haŠana dieną
- maldos, „šofaro“ pūtimas, „Kidušas“, trapezos - viskas tiksliai
atkartojama antrąją šventės dieną. Reikia pabrėžti, kad ši diena neturi
antrų šventės dienų, pažymimų už Izraelio ribų, statuso: abi Roš haŠana
dienas Talmudas apibrėžia kaip vieną „ilgą dieną“ - bendrą šventinę
dieną, kuri tęsiasi 48 valandas.
Iš čia kilo abejonė, ar
palaiminimas „Šeechejanu“ yra reikalingas antrąją Roš haŠana dieną. Tam,
kad išsklaidyti abejones, priimta, kad šeimininkė žvakių uždegimo metu
ir šeimininkas „Kidušo“ metu (kai jie turi pasakyti šį palaiminimą)
arba užsidėtų naują kostiumą, arba pastatytų ant stalo indą su naujo
derliaus vaisiais, kurių dar nevalgė šiais metais: daroma tai tam, kad
sukurti priežastį „Šeechejanu“ palaiminimui.
Baigiasi antroji Roš haŠana diena ir prasideda „Teismo dienų“ periodas.