kryptis – Baal Sulamas (Baal Sulamo)
Vidinės toros studijų centras, vidinės Toros mokymo namai
  • הא לחמא עניא די אכלו אבהתנא בארעא דמצרים. כל דכפין ייתי ויכול, כל דצריך ייתי ויפסח. השתא הכא, לשנה הבאה בארעא דישראל. השתא עבדי, לשנה הבאה בני חורין. הגדה של פסח Štai vargo duona, kurią valgė mano tėvai Egipto žemėje. Kiekvienas norintis gali ateiti ir valgyti, kiekvienas norintis atlikti Pesachą (Peršokimą), gali ateiti ir atlikti. Šiandien – čia, rytoj – Izraelio žemėje. Šiandien – vergai, rytoj – laisvi. (Pesacho Hagada)
  • !חג פסח כשר ושמח Linksmo ir košerinio Pesacho!

Praktinė Halacha (Įstatymai) 

Šabatinis „Šacharitas“

I. M. Lav

 
 
 

Uždaryti užduotį

Ypatingi Šabatai

Pavyzdžiu, kai Šabatas vadinamas „Haftaros“ pavadinimu, gali būti Šabat šuva. Tai Šabatas tarp Roš-Ašana ir Jom-Kipuro, tai yra dešimties atgailos dienų Šabatas. Jis vadinasi taip pagal pirmą žodį, kuriuo prasideda „Haftara“: „Šuva, Izrael!” – „Sugrįšk, Izraeli, pas Kūrėją, tavo Dievą...!“.

Šabatas prieš Pesacho šventę – tai Šabat agadol, kai skaitoma „Haftara“ iš pranašo Malachi knygos, kuri užsibaigia sekančiais žodžiais: „Štai, Aš jums siunčiu Elijahu – pranašą, prieš ateinant Kūrėjo dienai – didingai ir rūsčiai“.

Šabat chazon – tai Šabatas prieš Devintą avo, kai „Haftaroje“ yra skaitomi rūstūs pranašo Ješajahu priekaištai: „Chazon Ješajahu ben Amoc...“, „Pranašo Ješajahu, Amoco sūnaus, pranašystės...“.

Šabat nachamu – tai pirmas Šabatas po Devinto avo, kuriuo prasideda „Paguodos Šabatai“, o pavadinimas toks dėl to, kad jų „Haftarot“ pilnos paguodos žodžių ir pirma iš jų vadinasi taip: „Nachamu, nachamu, ami...“ („Guoskite, guoskite mano tautą...“).

Ir taip, tai keturi ypatingi Šabatai, turintys ypatingus pavadinimus. O kai su Šabatu sutampa roš-chodeš, tai vietoje įprastos „Haftaros“ tą savaitę skaitoma ypatinga – pranašo Ješajahu knygos pabaiga (66 skyrius): „Ir bus – kiekvieną mėnesį, kiekvieną Šabatą ateis kiekvienas nusilenkti Man – pasakė Kūrėjas“. O jei roš-chodeš išpuola sekmadienį, tai yra pirmą savaitės dieną, tai Šabato išvakarėse skaitoma „Haftara“ iš I Šmuelio knygos 20 skyriaus: „Ir pasakė jam Jonatanas: rytoj – mėnesio pradžia“.

Jei sekančią savaitę prasideda naujas judėjų mėnuo, tai per Šabatą palaimina „naują mėnesį“.   

Pirmiausiai garsiai yra paskelbiama, kokią dieną ir kokiu laiku prasideda naujas mėnuo. Tai yra ypač svarbu, kadangi laiką judėjai skaičiuoja pagal mėnulį, kaip pasakyta Toroje (Šmot 12:2): „Šis mėnuo jums - pirmas iš metų mėnesių...“ – „parodė Kūrėjas Aharonui ir Mošė naujai gimusį mėnulį ir pasakė: „Kai pamatysite tokį mėnulį, pašventinkite jį“.

„Mėnesio palaiminimas“, kuris yra atliekamas prieš prasidedant kiekvienam mėnesiui (išskyrus tišrei), yra sudarytas iš trijų fragmentų, kuriuose yra prašoma Kūrėjo, kad ateinantis naujas mėnuo būtų į gera, ir kad jame išsipildytų mūsų širdžių norai ir mums būtų dovanojami patys geriausi palaiminimai. Prieš pagrindinės ištraukos pradžią, chazanas paima Toros ritinį ir garsiai paskelbia roš-chodeš dieną. Bendruomenė kartoja šiuos žodžius ir tęsia: „Tegul šventasis Kūrėjas, Palaimintasis, atnaujina jį mums ir visai savo tautai, Izraelio Namams, kur jie begyventų, gerovei ir palaiminimui...“.