kryptis – Baal Sulamas (Baal Sulamo)
Vidinės toros studijų centras, vidinės Toros mokymo namai
  • „Toks bus raupsuoto (žmogaus) įstatymas, jo išsityrinimo dieną, jis turi būti nuvestas pas koheną. Ir išeis kohenas iš stovyklos, ir apžiūrės kohenas, ir štai – išgijo raupsuotas nuo savo raupsų“ (Vajikra 14 – 2, 3).
  • !שבת שלום
  • Šabat Šalom!

Praktinė Halacha (Įstatymai) 

Toros skaitymas per Šabatą

I. M. Lav

 
 
 

Uždaryti užduotį


Šabato metu perskaitoma ne tik visa savaitinė dalis, bet dar prie jos pridedama ir dalis iš pranašų, vadinama „haftara“, t.y. „pabaigimas“ ar „išsiskyrimas“.

Gabai, sinagogos vadovas, per Šabatą Toros skaitymui iškviečia mažiausiai septynis žmones, kartais ir daugiau, Halachos nustatytuose rėmuose. Pirmasis iš pakviestųjų – kohenas, antrasis – levitas, o kiekvienas iš kitų penkių vadinasi „Israel“ – tai yra paprasčiausiai judėjas. Pirmenybę Toros skaitymui turi tie, kas per patį Šabatą arba kelių ateinančių dienų bėgyje pažymi artimųjų mirties metines, taip pat Toros skaitymui per Šabatą, esantį iki vestuvių, kviečiamas jaunikis ir yra senovinis paprotys mesti į jį iš viršaus - iš moterų dalies - saldainius ir kitus saldumynus, kaip palaiminimo, gausos ir gerovės ženklą.

Taip pat skaityti Torą būtinai turi būti pakviesti: jaunavedys, esantis septynių dienų periode po vestuvių, bei tas, kas turi sakyti palaiminimą „Agomel“ (žr.aukščiau). O jei tą Šabatą yra atliekamas apipjaustymas, tai Toros skaitymui kviečiamas sandak, kūdikio tėvas ir mogel. Jei kam nors praėjusią savaitę gimė duktė, tai per Šabatą jis taip pat yra kviečiamas Toros skaitymui.  Ir galiausiai priimta, kad berniukas, sulaukęs 13 metų amžiaus, „bar-micva“, pirmą kartą gyvenime skaityti Toros yra kviečiamas būtent pirmą Šabatą po šios sukakties. Tėvas, esantis šalia jo, palaimina: „Palaimintas, išlaisvinęs mane nuo atsakomybės už jį“. Tai yra iki šios dienos tėvas buvo atsakingas už jo poelgius, tačiau nuo šios dienos visos jo atsakomybės, visi nuopelnai ir pareigos priklauso jam pačiam.   

Po to, kai perskaitoma visa savaitinė Toros dalis, yra pakviečiamas tas, kas skaitys „Haftara“, jis vadinasi maftir ir tai aštuntasis iš pakviestų Toros skaitymui.

Halacha kategoriškai draudžia išeiti iš sinagogos Toros skaitymo metu, nes tuo žmogus išreiškia nepagarbą Toros žodžiams. Toros skaitymo metu draudžiami bet kokie pokalbiai – lygiai taip pat kaip ir maldos metu.

Jeruzalės Talmudas sako, kad Toros skaitymas Šabato metu yra nustatytas dar Moše. O „Tanchumo“ midraše pasakyta: „Pasakė Kūrėjas Izraeliui: jeigu jūs susirenkate sinagogose kiekvieną Šabatą ir skaitote Torą ir pranašus, Aš tai užskaitau jums, lyg jūs padarėte Mane karaliumi virš viso pasaulio!“