kryptis – Baal Sulamas (Baal Sulamo)
Vidinės toros studijų centras, vidinės Toros mokymo namai
  • „Toks bus raupsuoto (žmogaus) įstatymas, jo išsityrinimo dieną, jis turi būti nuvestas pas koheną. Ir išeis kohenas iš stovyklos, ir apžiūrės kohenas, ir štai – išgijo raupsuotas nuo savo raupsų“ (Vajikra 14 – 2, 3).
  • !שבת שלום
  • Šabat Šalom!

Praktinė Halacha (Įstatymai) 

„Talit“ ir „cicit“

I. M. Lav

 
 
 

Uždaryti užduotį

Prieš „Šacharit“, rytinę maldą, privalu įvykdyti dvi labai svarbias priedermes: apsigaubti „talitu“ ir užsidėti „tfiliną“.

Jie neatsitiktinai įvardinti būtent tokia tvarka: pagal Halachos principus, teikiančius pirmenybę tam, kas dažniau pasikartoja, pirmiau atliekama „talit“ priedermė, o po to - „tfilin“ priedermė. Kitaip sakant, jei yra pasirinkimas, kurią priedermę įvykdyti pirmiau, tai pirma reikia vykdyti tą, kuri kartojama dažniau. Šiuo atveju tai „talit“, nes juo apsigaubus meldžiamasi kiekvieną dieną – ir šiokiadieniais, ir šventinėmis dienomis, o „tfilin“ nededamas per Šabatą ir per šventes.

Ir dar viena priežastis: egzistuoja principas, kuris sako, kad „šventumą stiprina, bet nemažina“. Šventumo prasme „tfilinas“ yra aukščiau, nei „talitas“: vykdant priedermę „talit“, mes tik apgaubiame juo savo kūną, kuris tampa Kūrėjo priedermės vykdytoju; o užsidėjus „tfiliną“, mes pakylame, sustiprindami savo ryšį su pačiu Kūrėju, ir todėl patys tampame šventi. Tad pereidami nuo priedermės „talit“ prie priedermės „tfilin“, dvasine prasme pakylame aukščiau.

Taigi, iš pradžių išaiškinsime tą priedermę, kuri atliekama pirmiau – priedermę „talit“.


Priedermės „talit“ kilmė

 Bemidbar knygoje (15:37) pasakyta: „Kalbėk Izraelio sūnums ir pasakyk jiems: tegul pasidaro savo apdarų kraštuose kutus visose kartose ir tegul įpina į kiekvieną kutą mėlynos vilnos siūlą....“. Bet būtent apie kokį drabužį eina kalba? Apie tai pasakyta knygoje Dvarim (22 sk.): „Pasidaryk kutus prie keturių kampų savo drabužio, kuriuo apsirengi“.

Mėlynas siūlas („tchelet“), apie kurį užsimena Tora - tai vilna, kurią nudažydavo jūrų gyvūno chilazono  krauju. Tokios nudažytos vilnos spalva, panaši į dangaus skliauto spalvą, turi priminti judėjui apie dangų – dvasingumo ir švarumo simbolį, ir tuo pačiu kreipti jo mintis link Kūrėjo, kuris Toroje vadinamas „Esantis danguje“.

Originalūs „tchelet“ dažai, gaunami iš chilazono kraujo, yra didžiulė retenybė. Todėl dabar visi „cicito“ siūlai yra balti. Tai taip pat yra leidžiama Toroje – tačiau būtina, kad jie būtų supinti vardan „cicit“ priedermės įvykdymo, tai yra su intencija padaryti iš jų būtent „cicitą“.

Taip vadinamu „didžiuoju talitu“, uždengiančiu didžiąją dalį kūno, yra apsigaubiama rytinės maldos metu. Be to, ant apatinių drabužių taip pat reikia nešioti  vadinamąjį „mažąjį talitą“, prie kurio keturių galų yra pririšti „cicit“. Dėvėti „mažąjį talitą“ reikia visą dieną. Tie, kurie siekia įvykdyti Toros priedermes kaip galima geriau, stengiasi, kad „cicitas“ visada būtų ant rūbų viršaus – kad įvykdyti Toros nurodymą: „Ir pamatysite jį, ir atsiminsite visas Kūrėjo priedermes“.

Prieš užsidedant „mažąjį  talitą“ ištariamas  sekantis palaiminimas: Palaimintas Tu, Kūrėjau, mūsų Dieve, Visatos valdove, kuris pašventinai mus savo priedermėmis, ir davei mums „cicito“ priedermę“.

Prieš apsigaubiant „didžiuoju talitu“ (t.y. prieš rytinę maldą „Šacharit“) reikia pasakyti:  „Palaimintas Tu, Kūrėjau, mūsų Dieve, visatos Valdove, pašventinęs mus savo priedermėmis ir paliepęs mums apsigaubti cicitu“. Iškart po palaiminimo, „talitu“ uždengiama galva ir didžioji kūno dalis, o po to jis yra dedamas ant pečių.