Prieš „Šacharit“, rytinę maldą, privalu įvykdyti dvi labai svarbias priedermes: apsigaubti „talitu“ ir užsidėti „tfiliną“.
Jie neatsitiktinai įvardinti būtent tokia tvarka: pagal Halachos principus, teikiančius pirmenybę tam, kas dažniau pasikartoja, pirmiau atliekama „talit“ priedermė, o po to - „tfilin“ priedermė. Kitaip sakant, jei yra pasirinkimas, kurią priedermę įvykdyti pirmiau, tai pirma reikia vykdyti tą, kuri kartojama dažniau. Šiuo atveju tai „talit“, nes juo apsigaubus meldžiamasi kiekvieną dieną – ir šiokiadieniais, ir šventinėmis dienomis, o „tfilin“ nededamas per Šabatą ir per šventes.
Ir dar viena
priežastis: egzistuoja principas, kuris sako, kad „šventumą stiprina, bet
nemažina“. Šventumo prasme „tfilinas“ yra aukščiau, nei „talitas“: vykdant
priedermę „talit“, mes tik apgaubiame juo savo kūną, kuris tampa Kūrėjo priedermės
vykdytoju; o užsidėjus „tfiliną“, mes pakylame, sustiprindami savo ryšį su pačiu
Kūrėju, ir todėl patys tampame šventi. Tad pereidami nuo priedermės „talit“ prie
priedermės „tfilin“, dvasine prasme pakylame aukščiau.
Taigi, iš pradžių išaiškinsime tą priedermę, kuri atliekama pirmiau – priedermę „talit“.
Priedermės „talit“
kilmė
Mėlynas siūlas („tchelet“), apie kurį užsimena Tora - tai vilna, kurią nudažydavo jūrų gyvūno chilazono krauju. Tokios nudažytos vilnos spalva, panaši į dangaus skliauto spalvą, turi priminti judėjui apie dangų – dvasingumo ir švarumo simbolį, ir tuo pačiu kreipti jo mintis link Kūrėjo, kuris Toroje vadinamas „Esantis danguje“.
Originalūs „tchelet“
dažai, gaunami iš chilazono kraujo, yra didžiulė retenybė. Todėl dabar visi
„cicito“ siūlai yra balti. Tai taip pat yra leidžiama Toroje – tačiau būtina,
kad jie būtų supinti vardan „cicit“ priedermės įvykdymo, tai yra su intencija
padaryti iš jų būtent „cicitą“.
Taip vadinamu
„didžiuoju talitu“, uždengiančiu didžiąją dalį kūno, yra apsigaubiama rytinės
maldos metu. Be to, ant apatinių drabužių taip pat reikia nešioti
vadinamąjį „mažąjį talitą“, prie kurio keturių galų yra pririšti „cicit“. Dėvėti
„mažąjį talitą“ reikia visą dieną. Tie, kurie siekia įvykdyti Toros priedermes
kaip galima geriau, stengiasi, kad „cicitas“ visada būtų ant rūbų viršaus – kad
įvykdyti Toros nurodymą: „Ir pamatysite jį, ir atsiminsite visas Kūrėjo priedermes“.
Prieš užsidedant
„mažąjį talitą“ ištariamas sekantis palaiminimas: „Palaimintas Tu, Kūrėjau,
mūsų Dieve, Visatos valdove, kuris pašventinai mus savo priedermėmis, ir davei
mums „cicito“ priedermę“.
Prieš apsigaubiant „didžiuoju talitu“ (t.y. prieš rytinę maldą „Šacharit“) reikia pasakyti: „Palaimintas Tu, Kūrėjau, mūsų Dieve, visatos Valdove, pašventinęs mus savo priedermėmis ir paliepęs mums apsigaubti „cicitu“. Iškart po palaiminimo, „talitu“ uždengiama galva ir didžioji kūno dalis, o po to jis yra dedamas ant pečių.