kryptis – Baal Sulamas (Baal Sulamo)
Vidinės toros studijų centras, vidinės Toros mokymo namai
  • רבי יוסי הגלילי אומר אין זקן אלא מי שקנה חכמה. קידושין לב' – ב. שלבי הסולם, מועדים, מהו ענין יסורים בעבודה Rabi Josi iš Galilėjos sako: Senas – tas, kas įgijo išmintį. (Talmudas, Kidušin 32 – 2), (Šlavei haSulam „Kentėjimai dvasiniame darbe“)

Praktinė Halacha (Įstatymai) 

„Šmone esre“ שמונה־עשרה

I. M. Lav

 
 
 

Uždaryti užduotį


Malda שמונה־עשרה „Šmone esre“, dar vadinama עמידה „Amida“, yra visų trijų kasdieninių maldų ašis. Jos pavadinimai atspindi jos sandarą ir maldos būdą.

 שמונה־עשרה išvertus reiškia aštuoniolika ir iš esmės ši malda sudaryta būtent iš aštuoniolikos palaiminimų. „Iš esmės“ todėl, kad po Antros Šventyklos sugriovimo prie šios maldos buvo pridėtas dar vienas palaiminimas – „Ir te nebus vilties kurstytojams“. Vienok, „שמונה־עשרה“ išsaugojo savo pavadinimą, kuriuo ji buvo žinoma liaudyje. Kita priežastis yra tame, kad tikima, jog ateis diena, kai dings būtinumas melstis dėl apsaugojimo nuo kurstytojų ir kitų piktadarių ir malda toliau liks sudaryta iš 18 palaiminimų.

Žodis עמידה („amida“) reiškia „stovėjimas“. Taip ši malda vadinasi dėl to, kad ją reikia sakyti stovint – kojos suglaustos, negalima pasisukti nei į kairę, nei į dešinę – kad nenukrypti nuo priedermės prieš Kūrėją atlikimo.  

Pranašas Jechezkelis sako apie angelus: „Kojos pas juos – kaip viena tiesi koja“. Tai yra, angelai stovi tvirtai suglaudę kojas ir skaitydami maldą „Šmone esre“, darome taip, kaip jie.

Tie, kurie meldžiasi už Izraelio žemės ribų, skaito „שמונה־עשרה“ atsisukę veidų į Izraelio pusę – kaip pasakė Šlomo (Saliamonas) savo maldoje Šventyklos pašventinimo metu (Malachim 1, 8): „Ir melsis jie į savo šalies pusę“. Judėjai, kurie yra Izraelio Žemėje, atsisuka į Jeruzalės pusę, apie tai karalius Šlomo sako toje pačioje maldoje: „Ir melsis jie atsisukę į miesto, kurį Tu išrinkai, pusę“. Esantys pačioje Jeruzalėje meldžiasi pasisukę veidu Šventyklos kalno, ant kurio stovėjo Šventykla, kryptimi. Kaip sako karalius Šlomo: „Ir melsis jie  atsisukę į tą vietą ir pašlovins Tavo vardą“.

שמונה־עשרה“ reikia sakyti pašnibždomis, kad netrukdyti šalia esančiam, su dideliu pagarbumu, giliame susikaupime, sukoncentravus visas savo mintis ir jausmus į maldą.